Één van de voordelen van het zelfstandig ondernemerschap met Zegepraal is het plaats- en tijdonafhankelijk kunnen werken. Het is 23 februari 2024 als ik dit schrijf. Voor mijn gevoel regent en waait het de afgelopen maanden non-stop. Als goed weer fietser onderhoud ik mijn conditie gedurende de wintermaanden enigszins op mijn Tacx. Een noodzakelijk kwaad bij gebrek aan zomerse temperaturen en de vooruitzichten laten voorlopig geen verbeteringen zien. Kortom, tijd om de zon op te zoeken!

Eind Januari zag ik een aantal etappes van de Trofeo Serra de Tramuntana op Eurosport. Het zaadje was gepland. Hoe heerlijk zou het zijn om nu ook daar te fietsen. Eerder ging ik ook al op fietsvakantie naar Mallorca, telkens met Fred Rompelberg. In 2018 en 2021 vanuit Playa de Palma en in 2022 vanuit Alcudia. Kijkende naar mijn heatmap op Strava besluit ik dat ditmaal Peguera in het zuidwesten van het eiland de uitvalsbasis wordt. Met behulp van Strava en de MyCols app heb ik al een aantal mooie routes samengesteld. Het vliegticket is geboekt en de hotelkamer gereserveerd. Een fiets huren doen we daar wel, dat kan op iedere hoek van de straat.

Dag 1: Woensdag 6 maart 2024

Vandaag is het zo ver. Om 06:10 gaan we vanaf vliegveld Keulen-Bonn de lucht in. Keurig op tijd landen we om 08:30 op Palma de Mallorca. Met het openbaar vervoer zetten we de reis voort richting hotel. Inchecken, even opfrissen, omkleden en daarna lekker naar buiten. De zon schijnt en de fietsvakantie kan beginnen! We verkennen de buurt en brunchen aan het strand. Bij RideMallorca huren we een fiets voor de komende week. We zijn nog net op tijd, tussen 12:00 en 15:00 gaat alles dicht, de siësta beperkt zich blijkbaar niet tot tropische temperaturen.

Ondanks het gebrek aan nachtrust stappen we toch gelijk op de fiets. Op de planning staat een route van 70 KM. De eerste 30 KM zijn redelijk vlak en brengen ons naar de westrand van Palma, de hoofdstad van Mallorca. We komen langs Son Moix, het voetbalstadion van RCD Mallorca dat dit weekend uit speelt tegen FC Barcelona. Vanuit Palma wordt koers gezet richting Esporles waar we aan de beklimming van de Coll d’es Grau (5,5 KM-3,8%) beginnen: Normaal draaien we hier onze hand niet voor om maar de vermoeidheid van de reis maakt dat de hartslag al snel in het rood gaat. De afdaling komt precies op tijd en brengt ons naar de tweede klim van de dag: Coll de Galilea (3,9KM- 4,9%). Ook deze beklimming gaat niet vanzelf. Via Es Capdella fietsen we terug naar het hotel. We stoppen onderweg nog even bij de fietsverhuurder om het zadel iets te verhogen. Wel zo fijn voor de komende dagen.

Na het douchen eindigen we de dag met een gezonde pastamaaltijd aan het strand. We kunnen de koolhydraten vast goed gebruiken komende week. Om 20:45 liggen we in bed en vallen als een blok in slaap.

Dag 2: Donderdag 7 maart 2024

Na een heerlijke nachtrust staat vandaag de eerste ‘echte’ rit gepland. We stappen om 10:00 op de fiets voor een rit van 90 KM en 1.700 HM. Vanuit Peguera zetten we koers richting Andratx en draaien de MA-10 op in noordelijke richting. De Duitsers noemen deze weg de ‘Küstenstraße’. Een prachtige, over het algemeen goed geasfalteerde weg langs de glooiende westkust van het eiland. De MA-10 loopt van Andratx tot Pollenca (of andersom) en is 112 KM lang. Na iedere kilometer staat een bewegwijzeringspaaltje waarop het aantal kilometer tot aan het einde van de weg valt af te lezen.

Vanuit Andratx beginnen we direct aan de 1e klim van de dag: Coll de Sa Gramola: (5,0 KM- 5,0%). Een ideale klim om in het ritme te komen. Eenmaal boven volgen prachtige vergezichten op zee en wordt koers gezet richting Estellencs waar we kort pauzeren. We bestellen een cappuccino en een stuk appelgebak. We doen er alles voor de altijd op de loer liggende hongerklop te voorkomen. Na de korte pauze vervolgen we de route richting Banyalbufar waar de Coll d’en Claret (10,5 KM-4,1%) op ons wacht. Het eerste deel van de klim, officieel de Coll de sa Bastida (3,0 KM-6,2%) is het zwaarst. Ook de Coll d’en Claret overleven we en we fietsen rustig verder richting Valldemossa waar we de MA-10 voor vandaag verlaten.

Een heerlijke afdaling volgt waarbij we worden getrakteerd op een prachtig uitzicht over Valldemossa. Beneden in Establiments zetten we koers richting de laatste klim van de dag: Coll de Sa Creu (6,3 KM-4,4%). In de aanloop, ter hoogte van Puigpunyent, wordt middels een bord aan de rechterzijde van de weg de zwaarste klim van Mallorca aangegeven: de Sobremunt: (6,6 KM-9,8%).  Deze beklimming met pieken tot 22% (!) laten we vandaag even ‘links liggen’

Na het fotomoment bovenop de Coll de Sa Creu dalen we af richting Calvia waar we lunchen. Het is inmiddels 14:30 en de appeltaart en banaan hebben de hongerklop maar nét kunnen voorkomen. We bestellen een cola en een ‘Bocadillo Jamon’ en genieten heerlijk een half uurtje in de zon. Via Es Capdella fietsen we terug naar het hotel. Na het opfrissen sluiten we de dag af aan het strand. De pizza smaakt heerlijk! Terug op de hotelkamer wordt de route voor morgen nog even goed bestudeert en gaat wederom het lampje vroeg uit.

Dag 3: Vrijdag 8 maart 2024

Het regent als we wakker worden. Ai, daar hadden we geen rekening mee gehouden. Kan gebeuren natuurlijk, zelfs op Mallorca en zeker zo vroeg in het jaar. We gaan richting ontbijtzaal en nemen hier iets meer tijd voor dan anders. Gedurende het ontbijt komt de zon alweer tevoorschijn. We besluiten een andere, kortere route te nemen vandaag. De route die we gisterenavond hebben samengesteld parkeren we voor later deze week.

We stappen om 11:30 op de fiets voor een rondje van 50 KM en 800 HM. Via Galatzó en Calvia wordt koers gezet richting de voet van de Coll de n’Esteve. Een korte klim met prachtige vergezichten. Ook de afdaling richting Andratx is fantastisch. Het asfalt is in de schaduw nog niet helemaal opgedroogd dus we doen het rustig aan en stoppen af en toe voor een foto. Vanuit Andratx koersen we richting ’s Arracó waar de beklimming van de Coll de sa Palomera begint. Waarschijnlijk aangezien we na de afdaling naar Sant Elm dezelfde weg ook weer terug zouden nemen, en dus nogmaals de Col de sa Palomera zouden beklimmen, stuurt Garmin ons meteen richting Port d’Andratx. We komen hier te laat achter en besluiten het voor vandaag zo te laten.

Port d’Andratx kun je niet zomaar voorbij fietsen zónder een aantal mooie plaatjes te schieten. Luxe jachten, riante villa’s, exclusieve restaurants en dure auto’s. Je komt ze hier allemaal tegen. We laten het even op ons inwerken en vervolgen tien minuten later de rit via Es Camp de Mar. Ook op dit stuk van de route worden we getrakteerd op prachtige uitzichten. De rit voor vandaag zit er alweer op. Ondanks de valse start is het alsnog een prachtige zonnige dag geworden. In Peguera schuiven we aan op een terras en sluiten de middag af met een hapje en een drankje. De weersvoorspellingen voor morgen zien er niet al te best uit dus genieten we vandaag even extra van de zonnestralen.

Dag 4: Zaterdag 9 maart 2024

Zoals voorspeld regent het vandaag nagenoeg de hele dag. De verwachting voor morgen is beter: volop zon. Vandaag ruilen we de fiets in voor de laptop en werken alle bestellingen en mails van de afgelopen dagen bij. We voegen ook nog twee routes toe aan onze Garmin zodat we komende dagen iets meer keuze hebben, ook wanneer het weer zou tegenvallen.

Dag 5: Zondag 10 maart 2024

Yes, zon! Dat is fijn wakker worden. Na het ontbijt vertrekken we om 09:30 voor een rit van 95 KM en 2.200 HM naar Port des Canonge .

We vertrekken in noordelijke richting via Es Capdella naar de voet van de eerste klim van vandaag: de Coll de Galilea (4,5 KM-6,1%), direct gevolgd door de Coll d’es Grau (3,4 KM-6,6%). Eerder deze week beklommen we beide cols vanuit de noordzijde. Na dit tweeluik is het voornamelijk afdalen richting Port des Canonge. In 2021 zijn we al eens afgedaald naar Port de Valldemossa een paar kilometer verderop. In tegenstelling tot Port de Valldemossa zijn hier in Port de Canonge weinig horecagelegenheden. We zien er één en bestellen daar een koffie. Gebak hebben ze niet en voor de als alternatief geboden gefrituurde inktvisringetjes vinden we het nog wat vroeg. We blijven dan ook niet lang hangen en zetten de klimbenen weer aan het werk: 4,9KM (6,9%) zigzaggend terug omhoog over smalle wegen.

Bovengekomen vervolgen we de MA-10 in zuidelijke richting. Er staat hier een felle wind en dit, in combinatie met de afgrond in onze rechter ooghoeken én een gezonde dosis hoogtevrees, maakt dat we hier spontaan last krijgen van zweethandjes. Safety first en dus fietsen we hier iets meer in de het midden van de weg. We passeren het sprookjesachtige Banyalbufar en lunchen in Estellencs, Na de lunch volgt de Coll de sa Gramola (3,5 KM-5,2%) waar we enigszins verscholen zijn tegen de wind. Ook de afdaling naar Andratx volgt zonder problemen. 

We zijn nog niet klaar voor vandaag. Het uitstapje over de Coll de sa Palomera wacht nog op ons. Eerder deze week misten we deze afslag, vandaag dus op herhaling. Deze beklimming brengt ons naar Sant Elm, een afgelegen stukje Mallorca waar volgens Strava relatief weinig fietsers komen. Zonde eigenlijk want het is een leuke klim, zeker vanaf Sant Elm terug richting Andratx.  Via es Camp de Mar fietsen we over glooiende wegen terug naar het Peguera. Het beste is er wel af voor vandaag, we zitten inmiddels op ruim 2.000 HM.

Dag 6: Maandag 11 maart 2024

Vandaag brengt de route ons naar Port de Sóller. De rit die voor afgelopen zaterdag gepland stond. Het is prachtig weer en ideaal voor deze iets langere en zwaardere tocht van 130 KM en 2.000 HM.

Vanuit Peguera zetten we koers richting Palma Nova vanwaar het continu omhoog gaat richting Calvia. Hier dient zich het eerste klimmetje van de dag zich aan: Coll des Tords (4,4 KM-3,5%). We dalen vervolgens af richting Establiments waarna 12 zware kilometer naar Valldemossa volgen. Het laatste stuk betreft de gelijknamige klim (4,5 KM-5,7%). Daarvoor echter een lang stuk vals plat met de wind vol op de neus. Bovenop aangekomen besluiten we dan ook dat het tijd is voor koffie en een stuk gebak.

Na de korte koffiestop zetten we de rit voort richting Deia, een prachtig bergdorp. We stoppen even voor een paar kiekjes en trekken door naar Port de Sóller waar we plaats nemen op een terras. We bestellen een Mallorcaanse specialiteit, de Pa amb Oli en gunnen de benen wat extra rust wetende dat we zometeen de Col de Sóller (7,4 KM-5,7%) voor de wielen geschoven krijgen. Nadat ook de bidons zijn bijgevuld beginnen we aan de klim. De kilometers van de afgelopen dagen beginnen zijn tol te eisen. We komen zonder problemen boven maar de power is uit de benen. Eenmaal boven trekken we snel onze bodywarmer aan en duiken direct de afdaling in. Het is immers nog een hele weg te gaan tot Peguera. In een van de eerste bochten van de afdaling heeft er vlak voor ons een lelijke valpartij plaatsgevonden. De ongelukkige heeft in ieder geval een flinke open wond boven zijn linkeroog. Hopelijk valt de schade voor hem verder mee. Er zijn al genoeg omstanders die zich om hem ontfermen en dus dalen wij rustig verder af.

Waar we richting Valldemossa de wind vol op de neus hadden hebben we deze nu vol in de rug. Een kaarsrechte weg richting Palma de Mallorca, dit keer vals plat omlaag (bestaat die uitdrukking?) Hoe dan ook, de kilometers vliegen voorbij. De Cami dels Reis in Palma de Mallorca is vanwege wegwerkzaamheden deels opengebroken. Net als eerder deze week moeten we even puzzelen hoe we nu in Sa Teulera geraken. Ook dat lukt uiteindelijk waarna we via glooiende wegen terug aan ons hotel geraken. Wederom een prachtige rit in de benen!

Dag 7: Dinsdag 12 maart 2024

Nog voor we de fiets opstappen besluiten we dat het vandaag de laatste rit wordt van deze fietsvakantie. Morgen vliegen we aan het begin van de avond terug naar Keulen en willen het de laatste vakantiedag rustig aan doen. We ontbijten op het gemak en werken nog even een aantal mailtjes weg alvorens we om 11:30 op de fiets stappen. We hebben een rit van 70 KM en 1.200 HM uitgezet over wegen die we de afgelopen week grotendeels al andersom hebben ‘bewandeld’. Waar we afgelopen week al twee keer eerder vanuit Andratx terug fietsten naar Peguera vertrekken we nu juist in dié richting. We passeren na een kleine 10 KM fietsen Port d’Andratx en zetten koers richting de eerste beklimming van de dag: Coll d’Ensteve. Net zo mooi als de afdaling eerder deze week! Eenmaal afgedaald tot in Es Capdella besluiten we, ondanks de protesten van mijn Garmin, deze beklimming ook nog eens vanuit deze kant te nemen. Foto’s van de prachtige vergezichten hoeven we ditmaal niet meer te maken hetgeen een verpulvering van ons PR op Strava tot gevolg heeft. We koersen verder richting Calvia om daar de Coll de Sa Creu te beklimmen (6,7 KM-3,7%). Op de top staan we even stil en realiseren ons dat dit de laatste beklimming van deze trip was. Het glooiende landschap maakt dat we heus nog wel wat hoogtemeters zullen afleggen maar écht klimmen hoeft niet meer. En eerlijk gezegd zijn we daar best blij om.

We dalen af over militair oefenterrein richting Palma en trekken door naar Portals Nous waar we de heerlijke fietsvakantie afsluiten met een koffie en crêpes met vers fruit. Hierna is het nog slechts 10 KM terug naar Peguera waar we de fiets weer netjes inleveren bij het verhuurbedrijf en op onze sokken teruglopen richting het hotel.

Dag 8: Woensdag 13 maart 2024

Onze laatste vakantiedag vandaag. Na eerst rustig te hebben genoten van het ontbijt wandelen we richting Cala Fornells. Het is wederom prachtig weer vandaag. De meeste mensen zitten lekker op een terras of zijn, net als wij, aan de wandel. Toch zie je al een aantal mensen in badkleding op het strand liggen. Uit de wind kan dat zeker, geef ze eens ongelijk. We schieten nog een paar foto’s en lunchen voor de laatste keer deze vakantie. Af en toe dromen we weg en wanen we ons inwoner van Mallorca. Hoe gaaf zou het zijn om hier te wonen, althans, een deel van het jaar. De koude en natte winters thuis inruilen voor de zachte winters hier op Mallorca. Het zal er vast nooit van komen maar als het zover komt verloten wij in ieder geval onze Tacx!

Start typing and press Enter to search

Shopping Cart

Geen producten in de winkelwagen.